Neformalno izobraževanje / Znanost

Ali znamo uporabljati znanje v širšo družbeno korist?

21. 3. 2024 avtor: Inštitut ASEF
predavanje

V torek, 29. februarja, je Ameriško-slovenska izobraževalna fundacija (ASEF) v sodelovanju s SocioKlubom na Fakulteti za družbene vede Univerze v Ljubljani organizirala poljudnoznanstveno predavanje v sklopu cikla predavanj ASEF Mladi umi. 

Tokrat je predavala dr. Maruša Gorišek, štipendistka ASEF generacije 2021, znanstvena sodelavka na Inštitutu za razvojne in strateške analize in asistentka na Fakulteti za informacijske študije v Novem mestu. Štipendistka je svoj raziskovalni obisk izvedla pri ASEF mentorju Petru Verovšku na Univerzi v Groningenu na Nizozemskem.

Predavanje smo začeli s predstavitvijo znanja kot vrednote in odnosa do le-tega v različnih evropskih državah. Dr. Gorišek je poudarila znatne spremembe na področju informacijske dostopnosti, ki so v preteklih dveh desetletjih nastopile kot posledica tehnološkega napredka. Nadaljevala je z razčlenitvijo pojmov “ekspert” in “strokovnjak” in predstavitvijo raziskav, ki analizirajo povezavo med znanostjo, eksperti, politiko in širšo javnostjo.

Predavateljica je predstavila kompleksno problematiko področja, ki izhaja iz dejstva, da se zaupanje v politične ter znanstvene institucije med evropskimi državami občutno razlikuje. Te razlike je povečala nedavna pandemija in tako občutno spremenila odnos javnosti do znanstvenikov ter znanja samega. Spremembe so v zadnjih letih pripeljale do proliferacije teorij zarote, ki jih dr. Gorišek pripisuje raznim faktorjem na individualnem kot tudi strukturnem nivoju. Faktorji so prispevali k temeljnem preoblikovanju znanja kot vrednote, kot tudi vloge znanosti v politiki in širših družbenih procesih.

Dr. Gorišek je dodala, da je pomanjkanju zaupanja širše javnosti prispevalo tudi širjenje predatorskih znanstvenih revij, ki je nastopilo vzporedno s porastom umetne inteligence. Določene revije se poleg objavljanja znanstveno nepodprtih materialov poslužujejo orodij umetne inteligence, ki velikokrat z vidika akademske in znanstvene kvalitete prinašajo nesprejemljive rezultate.

Predavanje je odprlo vprašanja o tem, kako nasloviti vrzel zaupanja med znanstveniki in širšo javnostjo, kar je predavateljica naslovila v bogati debati s sodelujočimi. Slednji so delili svoje izkušnje s pridobivanjem in rabo znanja v različnih mednarodnih kontekstih in primerjali pozicijske argumente za nastanek predstavljenih družboslovnih problematik.

predavalnica

Dogodek je povezoval Tine Šteger, štipendist ASEF generacije 2021.

Projekt širjenja rezultatov raziskovalnega dela mladih na različnih lokacijah po Sloveniji po izvedenem raziskovalnem obisku ASEF v tujini podpirata Urad RS za mladino in Urad za Slovence po svetu.

ASEF Mladi umi je serija predavanj, v okviru katerih mladi predstavijo svoj raziskovalni obisk in pridobljene izkušnje skozi štipendijski program ASEF na dostopen in razumljiv način. V projektu se ASEF povezuje z organizacijami iz krajev, od koder prihajajo predavatelji, da bi spodbudili vključevanje mladih izobražencev v lokalno slovensko okolje.