Kaj je zaznamovalo zadnjo sejo Sveta vlade RS za mladino v mandatu 2021–2025?

V sredo, 17. septembra 2025, je v prostorih Vlade Republike Slovenije potekala 7. redna seja Sveta vlade RS za mladino (SVRSM), hkrati zadnja v mandatu 2021–2025. V tem obdobju je bilo sklicanih sedem rednih sej, čeprav poslovnik predvideva tri do štiri srečanja letno. Mandat so zaznamovale tudi kadrovske spremembe na ministrski strani, delovna skupina za pripravo ReNPM, prenovljena in razširjena sestava leta 2023 ter zavrnitev prvega predloga ReNPM v letu 2024, po kateri so mladinske organizacije in združenja v letu 2025 pripravile nov predlog.
Na začetku seje smo pregledali uresničevanje sklepov 6. seje. Ugotovljena je bila delna uresničitev posameznih nalog, izpostavili pa smo tudi odprte obveznosti, pri katerih pričakujemo dopolnitve informacij in jasnejše časovnice. Ob tem smo posebej opozorili, da so bili nekateri odgovori ministrstev pavšalni in nezadostni, zato mladinska stran v prihodnje pričakuje bolj konkretne in vsebinsko ustrezne povratne informacije, ki bodo posredovane dovolj zgodaj, da se lahko o njih kakovostno razpravlja in odloča.
Sledila je točka predlogov mehanizmov za krepitev participacije mladih, skladno s sklepi 6. redne seje. Namen tega je bilo nadaljevati razpravo o predlaganih mehanizmih za krepitev participacije mladih in pridobiti povratno informacijo na vseh 5 podanih predlogov (Krepitev mehanizma EU mladinskega dialoga na nacionalni ravni, (redni) dialogi ministrstev z mladimi, (so)upravljanje mladinskega sektorja po zgledu modela Sveta Evrope, nacionalni participativni proračun ter mladinsko preverjanje), opredeliti nadaljnje korake ter predstaviti idejo o testni implementaciji mehanizma mladinskega preverjanja (EU Youth Test) na nacionalni konferenci mladinskega dialoga EU, katere izvedba je predvidena v začetku leta 2026. Na seji se je povabilo sodelujoča ministrstva k predlogu potencialnih zakonov, na katerih bi se lahko preizkusilo razvito metodologijo.
Nato smo spregovorili o zagotavljanju neodvisnosti nacionalnih mladinskih svetov po Evropi. Predstavili smo gradivo Dekalog neodvisnih mladinskih svetov, ki je eden izmed rezultatov projekta Independence of Youth Councils ter spodbudili razmislek o pomenu in načinih ohranjanja neodvisnosti nacionalnih in lokalnih mladinskih svetov. V razpravi so bili izpostavljeni izzivi mladinskih svetov lokalnih skupnosti (MSLS), zlasti velika raznolikost občinske podpore, nejasni okvirji za delovanje ter strah pred izgubo financiranja ob »preveč glasnem« pristopu. Čeprav je MSS pogosto prepoznan kot dobra praksa, ostaja prostor za izboljšave, da dosežemo še višjo raven neodvisnosti in s tem zagotovimo ter krepimo kakovostno in avtonomno zagovorništvo mladih ter mladinskih organizacij v Sloveniji.
Sejo smo nadaljevali s predstavitvijo mnenjskega dokumenta MSS o prostovoljstvu mladih, s katerim smo nadaljevali razpravo o prostovoljstvu mladih s 6. redne seje SVRSM 2021–25. Poleg dokumenta, ki smo ga predstavili, smo na kratko povzeli tudi zaključke letošnje kampanje Mladi spreminjamo svet – prostovoljno!. Zahvalili smo se ministrstvom za izkazano podporo preko sodelovanja na aktivnostih v sklopu kampanje (okrogla miza, podelitev priznanj Prostovoljec leta, obisk na tržnici prostovoljskih organizacij), in izrazili pričakovanje, da se bodo premiki v smeri ustvarjanja ugodnih pogojev za delo in razvoj mladinskih prostovoljskih organizacij ter njihovih prostovoljcev nadaljevali tudi v prihodnje.
Sledila je predstavitev mnenjskega dokumenta MSS o zaposlovanju. Z njim smo želeli odpreti razpravo ter pridobiti povratne informacije o predlaganih ukrepih za izboljšanje delovnega okolja in pogojev za mlade. Mladinska stran je izrazila željo, da izzivi ne ostanejo zapisani zgolj v dokumentih, ampak postanejo podlaga za skupne korake z ministrstvi. V razpravi so bila posebej izpostavljena tveganja, ki jih za mlade prinašajo negotove oblike zaposlitve, pa tudi vpliv prikrite brezposelnosti in pritiski, ki slabijo psihološko odpornost mladih. Predstavniki mladih so opozorili, da to niso le individualni izzivi, temveč širši družbeni problem, ki terja sistemske odzive.
V letu 2025 smo posodobili še mnenjski dokument o neformalnem izobraževanju; na seji smo zato spodbudili vključitev predlaganih ukrepov v obstoječe programe in politike pristojnih ministrstev ter njihovo umeščanje v redne aktivnosti in strateške načrte. Ob tem smo poudarili vlogo mladinskih organizacij kot ključnih prostorov za pridobivanje mehkih veščin, aktivnega državljanstva in življenjskih kompetenc, ki dopolnjujejo formalno izobraževanje. Prisotni so se strinjali, da morajo pristojna ministrstva tam, kjer pogoji še niso vzpostavljeni, zagotoviti možnosti za večje povezovanje med formalnim in neformalnim izobraževanjem, kjer sodelovanja že obstajajo, pa jih je treba dodatno krepiti.
Zadnja točka na seji je bila namenjena Priporočilom Odbora ministrov Sveta Evrope o mladih. Namen razprave je bil seznaniti člane SVRSM z nedavnimi dosežki Sveta Evrope na področju participacije mladih, s posebnim poudarkom na predstavitvi Priporočila o družbenem, gospodarskem in političnem sodelovanju mladih na podeželju (CM/Rec(2025)3) ter Priporočila o mladih in podnebnih akcijah (CM/Rec(2024)6). Razprava je poudarila pomen SVRSM kot platforme, kjer lahko medsebojno izmenjujemo tovrstne informacije ter razpravljamo o nadaljnjih skupnih korakih, začenši z zagotavljanjem prevodov dokumentov. Ob tem smo izrazili hvaležnost URSM, ki je kmalu po sprejemu CM/Rec(2025)3 zagotovil uradni prevod v slovenski jezik, prav tako pa bo kmalu dostopen prevod CM/Rec(2024)6. Poudarili smo, da je prevod pomemben prvi korak k diseminaciji in implementaciji priporočil, zato pričakujemo, da se bo tovrstna praksa nadaljevala tudi v prihodnje.
Ob sklepu mandata potekajo tudi že postopki izbora in imenovanja predstavnikov mladinskih organizacij in združenj za novo obdobje 2025–2029. Izražamo pričakovanje, da bo Državni zbor novo sestavo potrdil čim prej in da se bo SVRSM v tej sestavi sestal še do konca leta.
Pogled naprej: pričakovanja za nov mandat
Za učinkovitejše delo SVRSM si želimo rednega sestajanja v skladu s poslovnikom in zagotovljene udeležbe imenovanih članov na vladni strani, tj. ministrov ali njihovih namestnikov (državnih sekretarjev). Pričakujemo pravočasno posredovanje gradiv in informacij o uresničevanju sklepov ob razumevanju prostovoljskega značaja dela predstavnikov mladinskih organizacij ter realnih rokov za usklajevanje. Svet naj ohrani primarno vlogo pri obravnavi zakonodaje, ki zadeva mlade, in ostane prostor za stvaren, reden dialog.
Poleg rednega “letnega urnika” pričakujemo, da se nova sestava SVRSM sestane še pred koncem letošnjega leta. Pomembno je tudi, da sklepi ne bodo označeni kot uresničeni, dokler mladinska stran ne prejme pravočasnih in celovitih informacij o njihovem izvajanju.
Za prednostna področja delovanja predlagamo vzpostavitev ciljno zasnovanih delovnih skupin z najbolj relevantnimi deležniki. Želimo si, da vladna stran k razpravam povabi vsebinsko pristojne kolege, da neposredno slišijo glas raznolikih organizacij s terena, ter da dobre ideje mladih skupaj z ministrstvi preidejo v izvedbo. Naš cilj je, da predstavniki mladih v naslednjem obdobju okrepijo vpliv znotraj SVRSM, Svet pa ostane zgled dobre prakse dialoga – tako za občine kot tudi širše izven državnih meja.