Kaj pa mi psihologija sploh koristi?
Za dan dejavnosti so učenci devetih razredov Osnovne šole Orehek v okviru projekta Mala šola psihologije sodelovali v delavnicah, kjer so raziskovali in iskali odgovore na vprašanja kot so: Kaj sploh je psihologija?, Kaj čutim?, Kako lahko pomagam sebi ali drugim v stiski? in Kaj so duševne motnje?.
Projekt Mala šola psihologije izvaja Zavod MEPI in je sofinanciran s strani Mestne občine Ljubljana. Zaradi velikega povpraševanja se izvaja po celotni Sloveniji.
Vodja projekta mag. psih Tea Tomažič ter prostovoljki Katarina Slimšek in Katarina Bratina so 18. septembra skozi interaktivne delavnice na inovativen način predstavile znanje psihologije kot orodje za boljše razumevanje lastnih občutkov, misli in vedenja.
Namen delavnic je mladim pomagati razumeti, zakaj se počutijo, kot se počutijo, ter kako bolje obvladovati svoje občutke in vedenje. Skozi ta pristop si prizadevajo odpraviti mite in tabuje, ki obkrožajo duševne motnje in stiske, ter mladim omogočiti razvoj veščin, kako prisluhniti in razumeti ljudi v stiski.
Mladostniki se srečujejo s številnimi stiskami, denimo zahtevnosti v izobraževanju, družinske razmere, družbena pričakovanja, tehnološke spremembe, tekmovalnost in vrstniški odnosi. Ti pritiski pogosto povzročajo stres in vodijo v duševne stiske. Čeprav je ozaveščanje o skrbi za telesno zdravje, kot sta zdrava prehrana in redna telesna vadba, v izobraževalnih ustanovah že precej prisotno, je še vedno opaziti pomanjkanje informacij o preventivnih ukrepih za ohranjanje dobrega psiho-socialnega zdravja.
Premalo se govori o duševnih motnjah, njihovih simptomih in prepoznavanju znakov duševnih stisk, zato mladi pogosto ne vedo, kje poiskati pomoč ali podporo, ko se soočajo s temi težavami. Mnogo imajo že v zgodnjih najstniških letih nenadzorovan dostop do socialnih omrežij in medijev, kjer pa so lahko informacije o duševnih motnjah in oblikah samopomoči nepopolne ali napačne.
“Delavnice na temo psihologija, ki so bile izvedene na naši šoli OŠ Orehek Kranj so bile pripravljene profesionalno. Ob prepletu teoretičnih znanj in skrbno izbranih aktivnostih za učence so bile podane teme, o katerih premalo govorimo. Učenci so prepoznavali svoja čustva in čustva ostalih ljudi preko kratkih delavnic, katerih izvedba je bila prilagojena njihovi starosti. Potek je bil dinamičen in dostopen vsem učencem. Tako tistim, ki se zelo radi vključujejo v pogovore, kot tistim, ki so bolj zadržani. Vsak izmed njih je lahko v varnem okolju izrazil svoje mnenje. V evalvaciji, ki smo jo naredili, so izrazili, da so se veliko novega naučili. Izvedbo so pohvalili tudi zato, ker so bile izpeljane zelo pestro, njihova vsebina pa je bila zanimiva.”
Jana Žavbi, razredničarka
Delavnice so bile izvajane tudi na drugih šolah po Sloveniji, med drugim SIC Ljubljana ter SŠ Zagorje. Pozitiven odziv udeležencev kaže na velik interes za krepitev pogovora o tematiki duševnega zdravja.
“Moje mnenje o izveden dnevu je zelo pozitivno. O čustvih smo razpravljali že lansko leto, zato so mi bile stvari večinoma znane. Ampak sem vesela, da smo si to leto vzeli več časa, saj se mi zdi ta tema zelo pomembna. Še posebej v tem obdobju, ko nisem povsem prepričana, kaj čutim. Vaja za pomirjanje, ki smo jo izvedli, mi zadnje čase pride zelo prav. Všeč mi je bilo, ko nam je ena od psihologinj zaupala, da tudi sama, ko je bila v naših letih, ni dobro razumela, kaj čuti. In da je imela grozno tremo. Kadar ljudje razlagajo na svojih primerih ali pa doživetij, se mi zdijo bolj pristni. Lažje jim zaupaš, če veš, da te razumejo in ti svetujejo. Bila sem presenečena, koliko psihičnih motenj obstaja. Delavnice so bile zelo koristne. Svetovala bi, da naslednjič kakšno uro posvetimo tudi samo depresiji ali pa motnjam s prehrano. Mislim da ima veliko najstnikov moje starosti težave z depresijo. Zato bi bilo koristno izvedeti, kakšen je najlažji način, da se soočimo z njo.”
Taja Aljaž, 9. c
Projekt Mala šola psihologije se bo izvajal do konca leta 2024. Zainteresirane šole lahko kontaktirajo vodjo projekta Teo Tomažič preko elektronske pošte: tea@mepi.info.