Mladi in konji za trajnostne akcije

Pilotni projekt Mladi in konji za trajnostne akcije, ki ga je sofinancirala Evropska mladinska fundacija Sveta Evrope je potekal v šolskem letu 2024/25, v sodelovanju med Zavodom Škatlica in Organizacijsko enoto Dom, Centra Janeza Levca v Ljubljani. Namen projekta je bil s pomočjo konj opolnomočiti mladostnike s posebnimi potrebami za aktivno vključevanje v skupnost in večjo ozaveščenost o trajnostnih temah. Z mladostniki, starimi od 15 do 21 let, smo izvedli 8 vikend srečanj, na katerih so spoznavali trajnostne prakse, ob tem pa razvijali socialne, čustvene in kognitivne kompetence.
Zakaj konji?
Konji so v zadnjih desetletjih v Sloveniji pridobili pomembno vlogo v terapevskih pristopih, saj so izjemno čuteča in odzivna bitja, ki uporabnikom s svojim odzivom dajejo neposredno povratno informacijo o njihovem vedenju, drži, energiji in pristopu. Ta odziv pa deluje kot “čustveno ogledalo” in odpira prostor za refleksijo, učenje in osebnostno rast.
Ker veliko raziskav kaže, da intervencije s pomočjo konj pozitivno vplivajo na kognitivno angažiranost, socialno interakcijo in psihofizično blagostanje mladih, smo se v Škatlici odločili, da konje uporabimo tudi za učenje. Za mlade, ki imajo kognitivne primanjkljaje, lažjo motnjo v duševnem razvoju ali pa so nevrodiverzitetni, je namreč koncept trajnosti preveč abstrakten.
Učenje s pomočjo konja je oblika izkustvenega učenja, kjer konj deluje kot motivator, neposreden stik s konjem pa udeležence uči življenjskih veščin, kot so timsko delo, komunikacija, samozavedanje, vodenje in odgovornost. Zato smo pri naslavljanju trajnostnih tem izhajali iz konjevega življenjskega okolja, njegovih potreb in značilnosti. Pri tem pa smo se opirali na nekaj ključnih tem, kot so pomen biodiverzitete, ohranjanje naravnih virov – vode – in ekološko pridelovanje hrane.
Konji so nam pomagali tudi pri razumevanju, kako je njihova dobrobit povezana z ljudmi, in sicer v okviru koncepta »Eno zdravje« (angl. One Health), ki naslavlja medsebojno povezanost zdravja ljudi, živali in okolja. Skozi skrb za konje in opazovanje njihovega okolja so udeleženci razvijali občutek odgovornosti in spoštovanja do vseh živih bitij ter prepoznavali, kako trajnostne prakse vplivajo na kakovost življenja vseh – tako živali kot ljudi.

Kakšni so bili učinki učenja s pomočjo konj?
Projekt Mladi in konji za trajnostne akcije je imel večplastne učinke na vključene mladostnike, saj je prek izkustvenega učenja s pomočjo konj spodbujal njihov osebni razvoj, socialno povezanost in čustveno uravnoteženost. Udeleženci so poročali o večji samozavesti, sproščenosti in občutku ponosa, izvajalke pa so opazile izboljšanje v sodelovanju, samostojnosti in prenosu pridobljenih veščin v vsakdanje življenje.
Posebej pomemben učinek je bila okrepljena sposobnost čustvene regulacije in večja odprtost za skupinske aktivnosti, kar je prispevalo k boljšemu počutju in večji povezanosti v skupini. Delo s konji je mladim omogočilo, da premagujejo strahove in razvijajo občutek osebne moči, medtem ko so se trajnostne vsebine utrjevale predvsem skozi konkretne izkušnje in dejavnosti, kot sta sajenje dreves ter oblikovanje elementov za obogatitev aktivnega hleva.
Projekt dokazuje, da je delo s konji izjemno učinkovito orodje za osebni razvoj in vključevanje mladih, ki se v tradicionalnih učnih okoljih pogosto ne znajdejo. Hkrati pa ponuja alternativo klasičnim pristopom ozaveščanja o trajnosti – skozi stik z naravo, odnose in izkustvo. Izkušnja učenja s konjem mladim omogoča, da trajnost ne ostane le oddaljen koncept, temveč postane del njihovega vsakdanjega razumevanja in delovanja. S tem projekt odpira vrata bolj vključujočemu, čutečemu in povezanemu načinu izobraževanja, ki naslavlja tako okoljske kot socialne vidike trajnosti ter hkrati krepi posameznikovo sposobnost za sodelovanje v skupnosti in odgovorno ravnanje v svetu, v katerem živimo.
Vir: Konjeniški in mladinski center Škatlica, zapisala Dora Klar