Digitalizacija / Zdravje

Na 5. konferenci Centra Šteker znova o rabi zaslonov med mladimi

23. 10. 2023 avtor: IndiJanez
predavalnica

V četrtek, 12. oktobra 2023, je Društvo IndiJanez v sklopu programa Center Šteker organiziralo že 5. strokovno konferenco na temo rabe zaslonskih tehnologij med mladimi. Vsakoletni dogodek, namenjen predvsem pedagoškim in drugim strokovnim delavcem, ki se pri svojem delu srečujejo z mladimi, se je tudi tokrat odvijal v amfiteatru Filozofske fakultete Univerze v Mariboru v soorganizaciji z Društvom študentov psihologije Maribor. 

Mladi so kot ena najranljivejših skupin za razvoj nekemičnih zasvojenosti in težav na področju duševnega zdravja posebej dovzetni tudi za razvoj škodljivih oblik rabe zaslonskih tehnologij. Da področje prekomerne rabe zaslonov in spleta za strokovno javnost iz leta v leto ostaja relevantno, potrjuje močen odziv na dogodek – letos se je zbralo približno 150 udeležencev. Dogodek je povezoval strokovni delavec društva Matej Behin.

Kako je potekala konferenca?

Na konferenci so bile obravnavane teme, kot so aktivno preživljanje prostega časa, duševne motnje in medijska pismenost. Letošnja novost je bila okrogla miza na temo digitalizacije šolstva. 

Dogodek se je začel s pozdravnimi nagovori. Prva je govorila Mojca Štruc, vodja Sektorja za digitalno vključenost na Ministrstvu za digitalno preobrazbo. Sledil je nagovor mag. Tine Kosi, vršilke dolžnosti direktorja Urada Republike Slovenije za mladino, zadnja pa je zbrane nagovorila Lilijana Zorko, vodja Sektorja za zdravstveno in socialno varstvo Mestne občine Maribor. 

Okrogla miza: digitalizacija šolstva

Prvi sklop programa je predstavljala okrogla miza na temo digitalizacije šolstva, novost letošnjega programa. O različnih vidikih digitalizacije šolstva smo se pogovarjali s strokovnjaki, ki imajo dolgoletne izkušnje z mladimi in šolskim sistemom in se s to temo torej vsakodnevno srečujejo. Gostje okrogle mize so bili:

Odmor, ki to ni …

Po okrogli mizi je bil čas za prvo vodeno aktivnost, v okviru katere smo udeležence povabili, da se skupaj z nami razgibajo. Pripravili smo 10-minutno telovadbo s preprostimi vajami za razgibavanje, primernimi za delovno mesto. Aktivnost je vodila strokovna delavka Centra Šteker Tatjana Stanec. 

predavalnica
predavalnica
Zdrava mesta v skrbi za aktivno preživljanje prostega časa pri mladih

Po odmoru in pogostitvi je program konference nadaljeval doc. dr. Zlatko Zimet z Nacionalnega inštituta za javno zdravje. Kot nacionalni koordinator je predstavil Slovensko mrežo zdravih mest, sistem organizacij in občin, ki si prizadevajo za izboljšanje kakovosti življenja prebivalcev, še posebej mladih.

govorec
Prekomerna raba zaslonskih tehnologij in duševne motnje

O odnosu med prekomerno rabo zaslonov in duševnim zdravjem mladih je v svojem predavanju nato govoril dr. Aleksander Koroša, specialist otroške in mladostniške psihiatrije in Vodja Centra za duševno zdravje otrok in mladostnikov v Zdravstvenem domu Murska Sobota. Na podlagi primera je med drugim orisal, kako se prekomerna raba in duševne motnje v praksi pogosto prepletajo.

govorec
Saj ni res, pa je …

Druga vodena aktivnost je bila praktičen primer tega, kako lahko z otroci in mladostniki govorimo o medijski pismenosti. Uporabili smo vsem dobro poznano igro gluhega telefona, s pomočjo katere v okviru preventivnih delavnic z mladimi naslavljamo problematiko netočnih in lažnih informacij na spletu.

Aktivnost je potekala tako, da je nekdo od udeležencev z listka prebral vnaprej pripravljeno poved iz novic. Po metodi gluhega telefona se je poved nato pomikala naprej. Udeleženci so se na ta račun seveda sprostili in nasmejali – hkrati pa ilustrirali, kako enostavno se lahko na spletu izgubijo ključni podatki in kako hitro se na ta račun širijo netočne in lažne informacije.

Klikajmo z glavo

Gluhi telefon je bil obenem tudi uvod v zadnje predavanje, ki ga je pripravila Zala Bricelj, digitalna strateginja in specialistka za uporabo sodobnih tehnologij za nastop na spletu in družabnih omrežjih. Spregovorila je o tem, kako krepiti in opolnomočiti uporabnike spleta, predvsem mlade, na področju medijske pismenosti – in kako ta mladim omogoča uspešnejše obvladovanje digitalnega sveta in aktivno vključevanje v svet spletnih platform, kanalov in skupnosti.

govorka

Po zaključku predavanj je program sklenil predsednik Društva IndiJanez Ramiz Derlić. S kratkim zaključnim govorom, napisanim s pomočjo orodja ChatGPT, je ponazoril pomen naslavljanja vloge umetne inteligence v našem vsakdanu. 

govorec
Ključnega pomena so odnosi in odprtost

Potreba po strokovni pomoči za uporabnike s težavami na področju zaslonskih tehnologij je velika. Ob pomanjkanju virov in resursov se mladi obračajo na programe, kot je Center Šteker. Ime združuje različne podprograme Društva IndiJanez na področju nekemičnih zasvojenosti, duševnega zdravja in mladinskega dela, ki med drugim zajemajo preventivne in kurativne dejavnosti. Da lahko vsebine, kot so delavnice in svetovanja, uspevajo in dosežejo ciljne skupine, pa so, kot razlagajo strokovni delavci programa, ključnega pomena dobri odnosi z drugimi ustanovami in institucijami:

»Tesno sodelujemo z vzgojno-izobraževalnimi ustanovami, zdravstvenimi domovi, centri za socialno delo, mladinskimi centri, nevladnimi organizacijami in številnimi drugimi. Tam mladi preživljajo veliko časa, zato so pogosto med prvimi, ki opazijo, ko nastane problem, po potrebi jo nato napotijo k nam. Na ta način dosežemo veliko uporabnikov, z njimi je tako tudi lažje navezati stik, ko so tukaj.«

Kaj je mladim pomembno v digitalnem svetu? Za strokovne delavce, ki z njimi delamo, je ključno, da razumemo, zakaj mladi svoj čas preživljajo za zasloni: gre za okolja, kjer komunicirajo, se srečujejo, iščejo informacije in se izražajo. Dogodki, kot je konferenca, so namenjeni prav bolj poglobljenemu razumevanju, na podlagi katerega bomo lažje in uspešneje naslavljali to nenehno razvijajoče se področje.