Digitalizacija

Nas kvalitetne informacije ne zanimajo več?

9. 7. 2025 avtor: Špela Ferlin
tehtnica

Živimo v času, ko se informacije širijo z neverjetno hitrostjo. Družbena omrežja, blogi, spletni portali in video platforme vsak dan ustvarijo več vsebine, kot so je nekoč ustvarili časopisi v enem mesecu. Medtem ko ima to veliko prednosti, pa prinaša tudi resna tveganja – dezinformacije, teorije zarote, senzacionalizem in manipulacije so postale vsakdanji spremljevalci digitalnega življenja. Mladi, kot ena najbolj izpostavljenih in digitalno pismenih generacij, se znajdejo na razpotju: ali bodo sprejemali vse, kar preberejo, ali pa se bodo naučili ločevati verodostojne informacije od lažnih? Tu stopi v ospredje novinarstvo – poklic, ki je včasih veljal za četrto vejo oblasti, danes pa se mora na novo dokazovati v očeh mlade generacije.

Mladi so danes neločljivo povezani z digitalnimi tehnologijami. Že od osnovne šole naprej uporabljajo telefone, tablice in računalnike, informacije pa večinoma pridobivajo preko družbenih omrežij kot so Instagram, TikTok, YouTube in X (nekdanji Twitter). Tam najdejo novice, mnenja, komentarje, pa tudi obilico nepreverjenih ali zavajajočih vsebin. Medtem ko večina mladih zna hitro poiskati informacijo, pa je veliko težje prepoznati, ali je ta informacija preverjena, objektivna in resnična.

Številne raziskave kažejo, da mladi pogosto ne preverjajo virov informacij, ki jih konzumirajo. Še več – nekateri niti ne vedo, kaj pomeni “zanesljiv vir”, saj so navajeni vsebine ocenjevati po obliki, ne pa po vsebini. Kratek videoposnetek s prepričljivim govorcem je pogosto bolj vpliven kot članek, ki temelji na podatkih in argumentih. Temu se lahko delno pripiše pomanjkljiva medijska pismenost, pa tudi splošna utrujenost od množice informacij, ki vsak dan preplavljajo njihove zaslone.

Novinarstvo pod pritiskom

Tradicionalno novinarstvo – tiskani mediji, radijske oddaje, televizijske informativne oddaje – je bilo dolgo časa glavni vir informacij za večino prebivalstva. Danes pa ti mediji izgubljajo vpliv, še posebej med mladimi. Vzroki so različni: od počasnejšega tempa poročanja, ki ne sledi hitrosti družbenih omrežij, do pomanjkanja prilagoditve mlajšim generacijam in njihovega načina spremljanja vsebin.

Poleg tega se novinarstvo sooča z velikim pritiskom senzacionalizma, komercializacije in političnih interesov. Marsikateri medij ni več zavezan iskanju resnice, temveč zasledovanju klikov, oglasov in donosov. Posledično mladi izgubljajo zaupanje tudi v profesionalne novinarje. Po raziskavi Reuters Institute (2024) mladi med 18. in 25. letom med najmanj zaupanja vredne vire uvrščajo prav nekatere komercialne medijske hiše.

A vendar obstajajo svetle izjeme. Neodvisne novinarske platforme, kot so Pod črtoOštro ali mednarodni primeri kot VICEThe Intercept ali BBC Verify, kažejo, da preverjene informacije še vedno najdejo pot do mladih – če so predstavljene na dostopen, iskren in spoštljiv način. To pomeni uporabo modernih komunikacijskih kanalov, vizualno privlačnih vsebin in pristopa, ki mlade ne podcenjuje, temveč jih spodbuja k razmišljanju.

Kritično mišljenje je rešitev

Osrednje orodje proti lažnim novicam ni cenzura, temveč kritično mišljenje. Mladi morajo znati postavljati vprašanja: Kdo je avtor informacije? Kakšni interesi stojijo za njeno objavo? Ali obstajajo dokazi? Ali gre za mnenje ali dejstvo?

Tu ima ključno vlogo šolski sistem. Medijska pismenost bi morala biti del osnovnošolskega in srednješolskega kurikuluma. Učenci bi se morali učiti, kako prepoznati manipulacije, kako analizirati vire, kako razlikovati med zanesljivimi in nezanesljivimi informacijami. V številnih državah po svetu so takšni programi že del izobraževalnih sistemov – Slovenija pa je na tem področju šele na začetku.

Poleg šol je pomembna tudi vloga družine in družbe. Starši in učitelji bi morali biti zgled odgovornega odnosa do informacij. Tudi vplivneži, ki jih mladi množično spremljajo, imajo odgovornost, da se zavedajo vpliva svojih besed in da preverjajo, kar objavljajo – še posebej, ko gre za zdravje, politiko ali človekove pravice.

Mladi smo prihodnost naše družbe – in če želimo imeti družbo, ki temelji na resnici, odgovornosti in svobodi govora, moramo spodbujati zanimanje za preverjene informacije in kakovostno novinarstvo. Pot do tega ni enostavna – zahteva spremembe v izobraževanju, v medijih in v družbenih vrednotah. A obstaja upanje. Mladi niso pasivni – zanimajo jih resne teme, vprašujejo se o svetu okoli sebe, želijo razumeti. Potrebno jim je le ponuditi orodja, da bodo lahko kritično ocenjevali svet informacij, ki jih obdaja.

Preverjene informacije niso stvar preteklosti – so temelj prihodnosti. In prihodnost je v rokah mladih.