“Rešujmo skupaj – gradimo skupaj – rastimo skupaj”
Inštitut za mladinsko politiko je v sklopu projekta Rastimo skupaj, ki ga organizirata Urad RS za mladino in Mladinski svet Slovenije, pripravil delavnico z naslovom Stanovanjska problematika: rešujmo skupaj – gradimo skupaj – rastimo skupaj.
Na delavnici so posamezniki, med pogovorom in iskanjem primernih ukrepov, sami prišli do konkretnih rešitev glede stanovanjske problematike, tako na lokalnem kot tudi nacionalnem nivoju.
Kot najbolj problematično so izpostavili pomanjkanje najemniških stanovanj, previsoke cene stanovanj za nakup ter kreditno nesposobnost mladih. Posledično se mladi odseljujejo iz svojih lokalnih okolij.
Predstavniki občin so predstavili ukrepe, ki v njihovih občinah že obstajajo za namen reševanja stanovanjske problematike mladih. Mladim pomagajo z oprostitvijo komunalnega prispevka, s subvencioniranjem obnove starejših objektov, z dodatnimi točkami pri dodelitvi neprofitnih stanovanj.
Skupaj so nato izluščili dva ključna ukrepa, ki bi po mnenju udeležencev lahko pripomogla k uspešnemu reševanju stanovanjske problematike mladih.
Prvi predlog se nanaša na dvig povprečnin občinam, ki bi bil odvisen tudi od deleža mladih v občini, sredstva pa bi se regulirala tako, da bi bil ta dodatni delež namenjen zgolj za urejanje stanovanjske problematike mladih.
Drugi ukrep gre v smeri informiranja mladih, saj so udeleženci izpostavili, da bi bilo smotrno vzpostaviti nekakšne regijske točke Vem za mlade, kjer bi mladi pridobili vse potrebne informacije v zvezi s stanovanjsko problematiko v širšem prostoru. Npr. posamezniki bi lahko poizvedovali kaj mlademu ponujajo v drugi občini, kakšne spodbude najde v lastni občini in kako lahko najučinkoviteje rešuje svojo stanovanjsko problematiko. Obenem bi na ta način spodbudili tudi občine, da bi se še bolj zavzele za reševanje omenjene problematike.
v Nacionalnem stanovanjskem programu (NSP) je navedeno, da je pri reševanju stanovanjske problematike mlada generacija, ki ravno ustvarja družino, močno omejena, njihova kreditna sposobnost pa je, zaradi začetka poklicne kariere, še nizka. V NSP izpostavljajo pomen povečanja najemnega sklada stanovanj, potrebno je tudi vzpostaviti tudi mehanizme zagotavljanja stanovanj za mlade posameznike in mlade družine, tako v smislu dolgoročnega najema kot tudi nakupa oz. odkupa stanovanja.
NSP v shemi za mlade predvideva dva ukrepa: izgradnjo stanovanjskih skupnosti za mlade in zagotavljanje ugodnih najemnih stanovanje na območjih, kjer je povpraševanje mladih največje. Spodbujajo tudi vpeljavo novega instrumenta s kasnejšim odkupom in deljeno lastništvo – javno zasebno partnerstvo.
Na Inštitutu za mladinsko politiko si s certifikatom Mladim prijazna občina prizadevajo spodbujati občine in tiste, ki zahtevam zadostijo, tudi nagraditi (s certifikatom Mladim prijazna občina). Pri tem so na Inštitutu pozorni, da občine stanovanjsko problematiko mladih rešujejo konstruktivno in s kazalniki izpolnijo svoje obljube, dane mladim prebivalcem svoje občine. Med ukrepe za pridobitev certifikata Mladim prijazna občina, morajo lokalne skupnosti zadostiti naslednjim kazalnikom:
- uvrstitev v razpis za podelitev neprofitnih najemniških stanovanj mlade v posebno kategorijo upravičencev,
- zagotovitev nižje obrestne mere za mlade, ki rešujejo prvo stanovanjsko vprašanje,
- sprejetje lokalnega stanovanjskega programa, v katerem so mladi izpostavljena ciljna skupina,
- nudenje stanovanja družbeno nadpovprečno aktivnemu mlademu posamezniku pod ugodnimi pogoji,
- subvencioniranje najemnin za mlade,
- ustanovitev stanovanjske zadruge,
- izvajanje drugih ukrepov za rešitev prvega stanovanjskega problema mladih.
Na delavnici so zasledili željo predstavnikov občin in tudi mladih, da bi se stanovanjska problematika reševala bolj konstruktivno in predvsem hitreje, zato se na Inštitutu za mladinsko politiko zavedamo, da je obravnavanje stanovanjske politike in aktivno delovanje na tem področju ključno za uspešno ohranjanje mladih v lokalni sredini. Obenem pa je potrebno upoštevati specifike vsakega lokalnega okolja, saj so si zahteve na področju stanovanjske problematike v mestu in na podeželju različne, zato menimo, da so odprte razprave in jasna opredelitev problema ter predlagane rešitve, ključni za uspešno stanovanjsko politiko.
Inštitut vabi k sodelovanju vse občine, ki bi se želele aktivno soočiti z reševanjem stanovanjske problematike. Z veseljem bodo delili pretekle izkušnje in dobre prakse ostalih lokalnih okolij z namenom, da omenjeno problematiko rešijo učinkovito in ciljno usmerjeno.